Lewis Hamilton geeft inkijkje in zware revalidatie na crash in Barcelona
Uitgegeven door Celine Boerboom • 27 juni 2026 08:01
Lewis Hamilton heeft meer details gedeeld over de zware nekblessure waarmee hij het grootste deel van vorig seizoen kampte. De zevenvoudig wereldkampioen liep de blessure op tijdens een zware crash tijdens een testsessie in Barcelona, maar hield de ernst ervan lange tijd verborgen.

Na zijn overwinning op het Circuit de Barcelona-Catalunya twee weken geleden onthulde Hamilton al dat hij vorig jaar op hetzelfde circuit een nekblessure had opgelopen. Destijds wilde de Ferrari-coureur daar niet verder op ingaan, omdat hij de aandacht volledig op zijn eerste overwinning voor het Italiaanse team wilde houden.
In Oostenrijk vertelde Hamilton nu hoe ernstig de situatie daadwerkelijk was. Tijdens een testcrash kwam hij hard in aanraking met de muur, waardoor een tussenwervelschijf in zijn nek tegen een zenuw drukte. "Ik ging vorig jaar tijdens een test in Barcelona heel hard de muur in. Daarbij schoof een van de tussenwervelschijven in mijn nek tegen een zenuw aan." De Brit legde uit dat hij daardoor wekenlang nauwelijks normaal kon functioneren. "Ik kon ongeveer negen weken lang nauwelijks trainen. Ik kreeg iedere dag behandelingen van een chiropractor en fysiotherapeut. Ik kon niet slapen."
Hamilton moest bovendien terugvallen op pijnstillers en injecties om de pijn enigszins onder controle te krijgen. "Ik gebruikte pijnstillers, kreeg injecties en probeerde echt alles om het op te lossen. Uiteindelijk moest ik er gewoon mee leren leven. Dat is niet makkelijk in de zithouding waarin je in een Formule 1-auto zit."
Naast zijn blessure ging Hamilton ook in op zijn recente interactie op sociale media met voetbalster Neymar. Nadat Brazilië een overtuigende overwinning boekte op Schotland tijdens het WK voetbal, plaatste Neymar een bericht met de tekst 'Remember who you are' – dezelfde woorden die Hamilton gebruikte na zijn overwinning in Barcelona. Hamilton reageerde vervolgens met een kort maar krachtig "Always".
De Ferrari-coureur vertelde dat hij en Neymar regelmatig contact hebben en dat hij veel waarde hecht aan hun vriendschap. "We hebben regelmatig contact. We spraken onlangs nog over zijn kinderen. Ik vind het mooi om te zien dat hij zijn platform gebruikt om positieve boodschappen te verspreiden." Volgens Hamilton zijn dergelijke boodschappen belangrijker dan ooit. "In de wereld waarin we momenteel leven, denk ik dat positieve boodschappen ontzettend belangrijk zijn. Het maakte me blij om te zien dat die woorden ook in Brazilië resoneren en dat Neymar die boodschap weer met miljoenen mensen heeft gedeeld."




